Går det att definiera? Det blir nästan som att fråga – Hur kort är ett rep? En reklamfilm måste på något vis göra intryck eller ge någon typ av känsla. Det kan vara allt från medkänsla, glädje eller rädsla. Dessutom behöver reklamen förknippas med ett varumärke. Visserligen kan reklamen vara rolig, men får du inte reda på vad för tjänst eller produkt filmen ska visa så gör inte reklamen någon nytta för företagets varumärke.

Ta exempelvis spelreklamen som du ser på TV. Det går inte missa att det är Maria Casino som gör reklam, eftersom det är en ung fräsch kvinna som vet vad hon vill ha. Det är just det budskapet som casinot vill ge och det går inte undgå vilket varumärket det är.

Reklam för spel

Det är svårt att undgå all reklam för olika typer av spel och casinon som du ser på TV. Vanligtvis är det riktigt underhållande spelreklam som syns i rutan. Allt började med att Svenska Spel började använda komik i sin spelreklam, vilket gjorde att även andra casinon och spelbolag tog efter. Det är fortfarande effektivt att göra och sända reklam om spel på den svenska TV:n, men den är inte lika mätbar som den spelreklam och kampanjer som görs i de andra medierna.

Vad är egentligen bra reklam?

Egentligen så är tanken med reklam, oavsett om det är för spel eller inte, att den ska uppnå åtminstone ett av de två syften som finns – sälja i dag eller att sälja i morgon. Uppfyller reklamen målen så är den bra, annars finns risken att det inte ser någon försäljning och sakta men säkert tynar den bort. Att sälja idag är så kallad säljande eller taktisk reklam och att sälja i morgon är reklam för att bygga upp ett varumärke.

Dessutom skapar en bra reklam uppmärksamhet på ett eller annat sätt, den behöver sticka ut och vara unik, samt skapa känslor hos tittarna. Att den gamla devisen – ”Allt går att sälja med mördande reklam”, är fortfarande aktuell och nu mer än någonsin. Reklamfilmen bör också vara trovärdig och ska helst vara minnesvärd, samtidigt som den bör vara underhållande.

Framför allt så gäller det att reklamen fångar tittarnas intresse redan under de första sekunderna och skapar en spänning. En reklamfilm för ett casino- eller datorspel ska skapa en förväntning och tittarna ska ställa sig frågor som – Hur får jag en jackpott? Vad händer i spelet och vilken värld hamnar jag i? Tittarna ska vilja se hur filmen slutar, från allra första filmrutan till den sista.

En sak som är viktigt med bra reklam är att själva budskapet inte får vara övertydligt. Det är viktigt att tittarna ska dra sina egna slutsatser, men ändå vilja börja spela och ha kul!