Står du i startgroparna och ska göra en reklamfilm för ett häftigt datorspel? Då finns det några saker som du bör tänka på innan du börjar filma. För det gäller att ha allt på det torra så att det inte blir som ett casino gjort när deras reklamfilm som gjorde att casinot förlorade sin spellicens då Spelinspektionen hade upptäckt ett flertal brister som var allvarliga i reklamen. Det är mycket att tänka på i samband med att en reklamfilm ska göras. Förutom att ha koll på vilka lagar som gäller finns det även andra saker att tänka på innan du kör igång med ditt filmprojekt.

Målgrupperna

Frågan är vilka det är som ska roa sig på spelet? Det är viktigt att budskapet med filmen riktar sig till rätt målgrupp så att de blir attraherade, inspirerade och framför allt köpsugna på att köpa spelet. Har du ingen målgruppen klar för dig är det precis som om du sköt rak ut i luften med ett hagelgevär som träffar lite var stans. Det är viktigt att veta vilka som är dina potentiella kunder.

Syftet

Vad har reklamfilmen för syfte och varför görs den?

Varumärket

Du bör ställa dig frågan hur ditt företag och spel ska bli uppfattas som. Vad tycker dina kunder om företaget och vilken grund har ditt varumärke?

Budgeten

Det är alltid bra att ha koll på hur mycket pengar du är beredd på att lägga ner för att spela in en reklamfilm. Vet du vilken budget du har så kan du överväga de alternativ som finns inom budgetens ramar och sålla bort de andra. Visserligen ses en reklamfilm som en investering, då den inbringar pengar så småningom, men de pengarna kan du inte använda här och nu.

Kanalerna

Du har en uppsjö av olika kanaler som du kan göra reklam i för ditt spel, speciellt om man jämför för tio år sedan. Visst är det bra om du visar filmen på TV:n, men din målgrupp kanske håller till på andra ställen. Målgrupperna kanske föredrar att se på YouTube, streama eller går på bio. Därför bör du ta reda på vart målgrupperna spenderar sin tid och sedan välja de kanaler som passar bäst.

Känslan

En reklamfilm måste förmedla någon känsla. Det kan vara allt mellan humor, ironi och rolig till seriös, lekfull och spännande. Därför bör du funderar på vad spelet ger för känsla och sedan försöka överföra det till reklamfilmen. Detta gäller självklart allt som rör filmen – texten, musik, plats och estetik.

Call-to-action

När tittarna har sett reklamfilmen, vad ska de då göra? Vill du att de ska köpa spelet, komma i kontakt mer dig, leta efter ytterligare information. Eller rent av dansa av glädje eller söka ett jobb hos ditt företag. Det är nämligen så att all marknadsföring som är bra behöver en call-to-action som berättar för de som tittar vad dem ska göra med den information som du vill förmedla.

När du har funderat över alla dessa ”måsten” är det dags att börja planera och lägga upp en plan för reklamfilmen, så att spelet blir en succé och en favorit bland de som spelar.